The Doors... Jim Morisson, mais aussi Robbie Krieger, Ray Manzarek et John Densmore
The Doors
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Blues et Rock façon californie
J'ai fini par mettre les Doors sur mes K7; J'ai mis le temps avant de découvrir ce groupe mystico-mythique.
Je crois que c'est dans la BO du film Apocalypse Now, et qu'avant, je n'avais pas prêté attention à ce groupe. Apocalypse now, premier fil que je vais voir en arrivant à Londres. Un vrai choc, sans doute en partie dû au fait que c’est le premier film que je « vois en VO » dans cette période d’immersion totale dans la perfide Albion. La bande son de ce grand film y est forcément également pour quelque chose, ce qui nous ramène aux Doors.
Etonnants, ces types, étudiants en cinéma, qui montent un groupe de rock avant tout pour "make money", et deviendront, au fil (et après, surtout après) une carrière de moins de 10 ans, un monument du rock « psychédélique » mais pas seulement, leur son devant également beaucoup au blues.
Bien sûr, la mort accidentelle de Jim Morisson, à Paris, dans des circonstance sinon mystérieuses, du moins fort glauques y est pour beaucoup. Après celle de Jimmy Hendrix, de Janis Joplin et de Brian Jones, (les fameux 4 J morts à 27 ans), elle fera couler beaucoup d'encre et sera parée, comme celles des autres "J" de la panoplie sulfureuse de la théorie du complot...
Morisson devait avoir une personnalité assez tourmentée, « artistique », adulée pour des raisons qui peuvent aussi le rendre prodigieusement agaçant : ego surdimensionné, complexe de supériorité, « instinct » d’autodestruction : Pour « vivre vite et mourir jeune », il n’avait pas besoin de l’aide d’un complot…
Mais avant cela, le groupe avait déjà sa petite réputation, "grâce" aux "prestations" scéniques de Jim Morrisson : revoir le film d'Oliver Stones, et, surtout "le concert de Miami" en 1969, année érotique...
Reste un groupe aux qualités musicales du coup oubliées, des compositions (le guitariste Robbie Krieger) qui collent bien aux textes de Morisson, mais que l'aura du chanteur/compositeur ont éclipsé : Non, les Doors, ce n’est pas « que » Jim Morisson. Deux d’entre eux (Ray Manzarek, membre fondateur, et Robby Krieger) tenteront d’ailleurs, (contre l’avis du batteur Densmore et de la famille Morisson) :opportunisme, besoin de cash, ou envie sincère, de faire revivre le groupe sans Morisson? Copeland, le batteur de Police, fera partie de l’un des « revivals ». Une chose est certaine, les Doors, qui doivent beaucoup à Morisson (surtout mais pas seulement par l'aura post mortem du chanteur), doivent également énormément au clavieriste Mazarek: ce son si particulier, très daté 60's, dû a l'usage d'instruments de type orgue electronique (Fender Rhodes par exemple).
On dit souvent que les Doors sont un groupe que l'on écoute, ado, puis qu'on délaisse ensuite. Je ne suis pas trop d'accord avec ça, et je continue à écouter... encore aujourd'hui, ce son et ce feeling blues envoutant... l'œuvre d'un groupe, et non pas seulement d'un chanteur...
The Doors, Blues and Rock'n Roll the Californian way
After some years, I ended up having some Doors tracks on my stereotapes.
I had listened to The Doors prior to this, but the strongest “auditive image” I recall sticks to “Apocalypse Now” soundtrack. To be strict, as strict as my memory can be, Coppola’s movie is the first I went to see when I arrived in London, somewhere round Leicester Sq. What an emotional shock! Probably partly due to the fact that it’s the first movie I hear in english in this total immersion in britain. We talk english, eat english, study in english, and may be some other things not to be told here… Even do we “rest” (sleep, dream) in english, and of course, going to the pictures, which could be a time ‘off’, still is a time when we go on with the language.
Not to say it’s of any difficulty. Just to underline we get the full impact of this movie right in the good tone, without any translation or changes of tone due to dubbing. Right from the screen to the brain.
And teh comes The Doors sound, in dolby surround. “This is the End da da da….”. Well, for us, this was precisely… the beggining!
Strange destiny (People are strange), those young blokes, art and cinema student, who decide to be famous and make money, as a rock’n roll band. We’re in 1965, the British Invasion is 3 years old, the Beatles have 2 years to go… and the Doors, in a 4 years career (Morrison dies in 1971 in Paris), are to become a psychedelic blues rock icon.
The Doors fame might be beyond other US groups of the time. Even if Jefferson Airplane, CCR, Grateful Dead, still have their groups of fans, followers, (whatever you call them), The Doors have gained a stronger notoriety, a longer recognition. This is probably due partly to Morrison, for two reasons.
The first to come in mind is the tragedy of his death. A member of the 27th club assures you fame, morbideous recognition and an aura of drama. Janis Joplin, Brian Jones and Jimi Hendrix know what I refer to.
More of this, Morisson was so self destructive, and eager to play that part “officially” (when Joplin depressive addictions and Hendrix compulsive consumption where rather hidden and “private”). Far before the tragic night in Paris, Morisson was used to expose in a provocative and overdrunk attitude on stage, his difficulty to cope with the state of his mind. Many shows had to be postponed, many sets were interrupted, many songs had to be played by a band keeping on playing the intro or solo waiting for King Lizzard to recover from a tnrase half due to self hypnotic conditionning and half to alcohool abuse. On the provocative side, see Miami set in 1969, and the trial that followed..
But far appart from this, the Doors is a band with true musical qualities, and talent. The sound of the Doors, often mention after (or hidden by) the quality of Morisson’s Lyrics, is to be put in the light again. We mentionned Manzarek keyboard expression, sensitivity and cleverness a few days ago. We must mention Robbie Krieger, who mainly composed the band soundtrack, with a music that perfectly sticks to Morisson’s writing, and perfectly recalls the blues roots…
But what shall the Doors be after Morisson’s last dance? Krieger and Manzarek had several attempts at a band’s revival, against Denismore (The Doors drummer) aknowledgement.
Many people say the Doors is a band one listens to as a teenager, and then go for more elaborate listening. I pretend those who say that never had a clever ear for the Doors, and do not know what the Blues is. I keep on listening to the Doors. And so shall you.